Om at købe sin første Vespa
Simon Warthoe

Den klassiske Vespa Scooter har gjort rigtigt mange mennesker rigtigt glade i rigtigt mange år. Det er der mange gode grunde til. Vespaen er flot, kvik og meget morsom at køre på. Den er robust og simpel at reparere og vedligeholde og selv gode brugte eksemplarer kan fås til en rimelig pris. I det følgende vil vi gennemgå de mest gængse Vespa-modeller på det danske brugtmarked, men først et par ord om at købe brugte scootere i Danmark i dag.

Der er til en hver tid en håndfuld Vespa-scootere til salg i Danmark, selv om de i perioder skal opstøves i lokalområdet eller hentes i den anden ende af landet. Vespaen var og er den mest udbredte af de klassiske scootere her til lands, mange af disse scootere har overlevet fordi de er blevet opmagasineret på lofter og i lader, der vil næppe være nogen af de vespaer som ses til salg i dag som ikke har været opmagasineret på et tidspunkt. Allerede her bør man overveje hvilken Vespa man ønsker at købe. De Vespaer der er til salg i dag falder i to hovedgrupper: De som har været klodset op og sandsynligvis trænger til en renovering, og de som er renoveret eller restaureret privat eller professionelt. En tredje mulighed er at få restaureret en scooter hos en professionel, ikke den billigste måde at blive kørende på, men til tider meget flotte resultater. Før man bestiller en skræddersyet Vespa bør man have et klart overblik over hvad renoveringen/restaureringen indebærer, og indhente mindst et par tilbud. Se adresserne på Frederiksberg Motor Co. og Ricambi Vespa Spare Parts andetsteds på disse sider.

Den opmagasinerede Vespa
Hvis en Vespa blevet opbevaret ordentligt og ikke har lidt overlast, dvs. rust, fugt, mislykkede restaureringsforsøg eller markræs, kan den i bedste fald tages i brug og køres en god rum tid før der melder sig et behov for en egentlig restaurering. Det er svært at vurdere hvorvidt en given Vespa vil holde til at blive taget i brug. Som tommelfingerregel bør man forvente en del småarbejder og udskiftning eller renovering af sliddele i tændingen, støddæmperne og eventuelt koblingen som bl.a. består af korkskiver der ikke har godt af at tørre ud for olie. Når man vælger at købe en billig Vespa, hvad enten det er for at tage den i brug uden renovering eller total-restaurere den er der nogle ting som er værd at kigge efter. Er der rust i scooteren? Det er ikke usædvanligt at der er kosmetisk rust i en scooter som har været lagt op, men det kan være svært for en lægmand at vurdere hvor alvorlig en rustskade er. Det er meget almindeligt at der er alvorlig rust i fodplader og deres tværpinde under scooteren, og man ser ofte at disse fodplader bliver skåret af og erstattet af nye fodplader og tværpinde (Billede). Er der rust i selve kroppen (Billede) bør man overveje grundigt hvorvidt scooteren er værd at købe. Hele kroppen er en bærende enhed som det kan være potentielt farligt at lave klatsvejsninger i, og man bliver ikke pladesmed af at købe sin scooter af én. Er hele scooteren der? Det kan blive dyrt at erstatte manglende pyntelister eller motordele, og hvis der er taget dele fra scooteren er det helt sikkert dem som ikke er lette at skaffe. Det er muligt at skaffe det meste i pynt og udstyr til de fleste modeller, men priserne svinger fra rimelige til direkte latterlige. Prøv så vidt muligt at skaffe et overblik over hvad der hører til en given model, og vurder hvorvidt du er villig til at leve uden manglende pynt eller originalt udstyr. Alle Vespa modeller kører ganske glimrende uden pyntelister, og der kan være stor forskel på to projekters stand. Check eventuelt priser på dele her. Hvis den scooter du ser på har været forsøgt renoveret eller er i papkasser bør du sikre dig at alle dele er til stede, og undersøge kvaliteten af evt. udført svejse- eller lak arbejde. Har scooteren stået stille siden Saturday Night Fever havde premiere eller har den været brugt jævnligt? Mange Vespa-ejere bruger i dag kun deres scooter på sommer søndage i solskin. Disse scootere er ofte i god stand, blot kan de byde på ubehagelige overraskelser når tekniske lappeløsninger falder fra hinanden under hård daglig brug. Desto længere Vespaen har stået stille, desto større er risikoen for at motoren har taget skade og kræver genopbygning. Sidst men ikke mindst bør man grundigt overveje sin egen tid og ressourcer. Med mindre man er pensionist eller studerende bliver der sjældent meget tid til overs, og en totalrestaurering koster flere penge end man umiddelbart tror. Hvis det er et ønske at komme på vejen indenfor en sæson eller to kan det kun anbefales at købe en lidt dyrere/bedre Vespa.

Den renoverede Vespa
Der er en del genopbyggede scooter til salg, til stærkt varierende priser. En professionelt renoveret Vespa kan købes for kr. 20.000-25.000, en privat restaureret scooter bør være en fejlfri sjælden model for at retfærdiggøre disse priser.

Når man undersøger en "Renoveret" Vespa bør man gøre sig klart hvor meget der er gjort ved scooteren, om den er blevet sandblæst og lakeret eller blot fået en gang hattelak ud over den almindelige lak, om motoren er blevet renoveret eller der blot er sat en anden brugt motor i. Vespa-motoren bør ikke være utæt og udstødningen bør være i god stand Motorer som har kørt en del kilometer har det med at lække olie gennem baghjulslejets pakdåse, hvad en genopbygget motor selvfølgeligt ikke bør gøre. Samme godt brugte motorer har en tendens til at hoppe ud af 2. og 3. gear, et tegn på at gearskiftekrydset ikke er blevet skiftet, hvilket igen tyder på at motoren ikke har været skilt fuldstændigt ad og genopbygget med nye dele.

Både hjemmelakering og udskiftede motorer kan være ganske udmærkede, blot bør det fremgå tydeligt og være afspejlet i prisen. Det er betydeligt billigere at skifte en motor ud med en anden brugt end at genopbygge den. En genopbygget motor kan til gengæld byde på rigtigt mange kilometer.
Er der rust i selve kroppen bør man overveje grundigt hvorvidt scooteren er værd at købe.